dijous, 12 de novembre del 2009

Enquesta "Tinc la paraula". Promocions i tracte laboral.


Adjuntem la valoració de l'enquesta feta per l'Ajuntament de Barcelona als seus treballadors un cop ja l'han fet pública a la revista la Municipal . Com que en la valoració no s'analitzen tots els temes amb igual profunditat (i cal ressaltar que diuen que es preveuen accions de millora) repassem primer part del comentari que el sindicat CGT va penjar a la seva web.


Comentari previ:


A l’enquesta promoguda pel propi equip de gestió municipal sota el pretensiós lema "Tinc la paraula" es va reflectir que el 60% dels enquestats es manifesta en desacord amb l’afirmació que diu "Els criteris de promoció a l’Ajuntament són clars i coherents (es promociona els/les millors)" i el 57% té clar que està en desacord amb l’afirmació "En general, el personal rep un tracte equitatiu i de no discriminació (no hi ha amiguismes o injustícies)".

Anàlisi de l'Ajuntament:
L’enquesta ‘Tinc la paraula’ ha pres el pols a les opinions dels treballadors i treballadores amb l’objectiu d’emprendre millores. Els resultats ens diuen que la satisfacció de les persones en alguns aspectes és alta, si bé n’hi ha d’altres que exigeixen posar el fil a l’agulla. D’aquí a un parell d’anys es tornarà a fer aquesta enquesta d’opinió interna que ens indicarà si hem evolucionat.

Ja tenim la valoració dels resultats de ‘Tinc la paraula’, l’enquesta que s’ha fet als treballadors i treballadores del consistori. És la primera vegada que s’ha fet un sondeig, que respon a l’impuls que s’està donant a la comunicació interna amb el Barcelona 2.0. L’enquesta, que ha pres la mida de com pensen les persones en els diferents nivells i àmbits organitzatius, dóna una visió realista de la situació. Així és com es podran identificar línies de millora que siguin un bon punt de trobada entre les prioritats de gestió i les inquietuds i expectatives dels treballadors.
A grans trets, es pot dir que les persones que han emplenat el qüestionari –participació del 41% en sectors i districtes, i del 25% en els instituts– fan una bona valoració de la seva tasca, que acompanyen de punts de vista crítics en certs aspectes.

L’Ajuntament un bon lloc per treballar.

El nivell de satisfacció de la gent és força bo –un 64% dels enquestats manifesten una alta satisfacció–, essent la relació amb els companys i l’ambient de treball la raó esmentada per més persones per sentir-se d’aquesta manera. Un dels aspectes més positius de l’enquesta és que més de la meitat de la plantilla (53%) té un nivell de confiança alt o molt alt en què es faran accions de millora basades en els resultats de l’enquesta.
Alhora, els treballadors i treballadores se senten orgullosos de pertànyer a la institució (això diuen dues de cada tres persones), i un 62% recomana“molt” o “moltíssim” l’Ajuntament com a un bon lloc on treballar.
També un 77% manifesta que li agrada la seva feina, que li permet aprendre coses i que disposa d’autonomia. L’horari i la possibilitat de conciliar treball i vida personal és també valorat com un element favorable (60%). La formació recull opinions positives: un 41% valora bé la formació que té al seu abast per al seu lloc de treball actual. D’altra banda, els caps valoren positivament el seu equip (79%), consideren que hi ha un bon ambient de confiança i col·laboració entre caps (61%) i se senten recolzats per la direcció en la seva tasca com a caps (56%).

Confiança en què es faran accions de millora.

Ara bé, els resultats de l’enquesta també apunten alguns elements crítics i que són millorables. Si la informació concreta que es necessita per fer la feina és relativament acceptable (48%), a mesura que creix el marc de referència, disminueix la valoració que es fa de la informació rebuda: del propi departament o unitat de treball (43%), dels plans, estratègia i resultats del districte, sector o institut (28%), del Barcelona 2.0 (24%) i de l’Ajuntament en el seu conjunt (22%)

Els enquestats adverteixen punts febles en aspectes com la planificació i organització de les tasques dins del propi àmbit, l’adequació dels processos i procediments per facilitar una bona agilitat i efectivitat, i la dotació de personal.

D’altra banda, es valora més aviat negativament la coordinació entre sectors, districtes i instituts (només un 10% opina que es dóna aquesta bona coordinació, que de fet és un dels grans objectius del nou model de gestió). Un 44% dels enquestats creuen que hi ha una millor valoració i possibilitats de desenvolupament en els sectors, en contrast amb el 17% dels que opinen això en relació als districtes.
Per últim, en les polítiques de recursos humans s’observa una visió pessimista, especialment en els aspectes de selecció i promoció, que en general transmeten una idea de poca transparència i equitat.


Avís: ENLLAÇ A LA INFORMACIÓ SOBRE LA CREACIÓ D'UN GRUP A GOOGLE PER PROMOURE L'ASSOCIACIÓ O PLATAFORMA D'AFECTATS I SOLIDARIS.