dimecres, 29 de juliol del 2009

Estratègia Catalana de Seguretat i Salut Laboral.


Avís previ: ENLLAÇ A LA INFORMACIÓ SOBRE LA CREACIÓ D'UN GRUP A GOOGLE PER PROMOURE L'ASSOCIACIÓ O PLATAFORMA D'AFECTATS I SOLIDARIS.

Noticia de primers de mes publicada pel departament de Treball de la Generalitat.

El Govern aprova l’Estratègia Catalana de Seguretat i Salut Laboral pels propers quatre anys (2009-2012)

• Es compromet a aplicar un total de 118 mesures per millorar la prevenció de riscos laborals en quatre anys, amb una inversió de 92 milions
• Un dels eixos essencials és integrar la formació en prevenció de riscos laborals en tots els nivells educatius, des de primària fins a la universitat, a més de l’FP
• Es donarà un fort impuls a la R+D+i en matèria de prevenció de riscos laborals, des d’un punt de vista científic i tècnic
• S’incorporarà a la història clínica de les persones treballadores els riscos laborals als quals estan exposats
• L’anterior Pla de Prevenció de Riscos Laborals 2005-2008 ha contribuït a què en quatre anys la sinistralitat hagi baixat un 15% i la sinistralitat mortal un 36%

El Govern ha aprovat avui (pel dia 7 de juliol) l’Estratègia Catalana de Seguretat i Salut Laboral per al període 2009-2012, un document que estableix les línies mestres de la seva política en matèria de prevenció de riscos laborals pels propers quatre anys, que s’ha elaborat mitjançant un procés de diàleg amb els agents socials i econòmics representats al Consell de Relacions Laborals de Catalunya (els sindicats CCOO i UGT, i les patronals Foment del Treball i Pimec).

Aquest és el segon Pla que impulsa el Govern en aquest àmbit, després de l’anterior Pla de Prevenció de Riscos Laborals 2005-2008, que es va fer pels anteriors quatre anys i que ha contribuït a una reducció del 15% en l’accidentalitat laboral a Catalunya, i del 36% en els casos de víctimes mortals.

Aquest nou Pla, que constitueix la mesura 92 de l’Acord estratègic per a la internacionalització, la qualitat de l’ocupació i la competitivitat de l’economia catalana, s’ha elaborat a partir dels criteris marcats per les estratègies europea i espanyola en aquests àmbits i de l’experiència del primer Pla.

L’Estratègia compta amb sis objectius estratègics i quatre objectius transversals (com per exemple, la incorporació de la perspectiva de gènere a totes les mesures), que cristal•litzen en 118 mesures concretes i impliquen al conjunt del Govern. L’execució de totes les mesures es concretarà en dos plans d’acció bianuals per poder adaptar la seva aplicació a les circumstàncies canviants del mercat de treball, i comportarà una inversió de 92 milions d’euros en quatre anys.

La reducció de la sinistralitat laboral és un element clau per millorar les condicions de treball a Catalunya i per incrementar la competitivitat de les empreses. En aquest sentit, s’ha de tenir en compte que els accidents de treball i les malalties professionals no només tenen un efecte molt negatiu en la salut de les persones que els pateixen, sinó que suposen un important cost per als treballadors, per a les empreses i per al conjunt de la societat. Un estudi impulsat pel Departament de Treball ha estimat en 1.876 milions d’euros els costos totals dels accidents de treball registrats a Catalunya durant l’any 2007.


Els objectius bàsics de l’Estratègia Catalana de Seguretat i Salut Laboral per al període 2009-2012

Podeu veure també el document complet al següent enllaç. Destacar potser alguns aspectes de la notícia que van publicar al seu dia:

“Per millorar la qualitat de la prevenció, els Departaments de Treball i de Salut treballaran conjuntament per revisar els criteris d’acreditació dels serveis de prevenció aliens, així com per propiciar una millora de la qualitat i la cobertura en les diferents especialitats preventives (seguretat, higiene, ergonomia i psicosociologia aplicada i medicina del treball).”
(…)

Un dels eixos de l’Estratègia Catalana de Seguretat i Salut passa per millorar la detecció de les malalties professionals, per poder-les identificar i fer-ne el seguiment. Identificar l’origen laboral d’una malaltia -atès la baixa notificació de les malalties professionals que es produeix actualment -, a més de permetre establir responsabilitats i garantir els drets de les persones treballadores que les pateixen, ofereix més possibilitats d’actuar preventivament en el lloc de treball i d’evitar la reaparició de la malaltia.
Així, tota malaltia o patologia d’origen laboral és també una oportunitat preventiva que no es pot desaprofitar, i més tenint en compte l’elevat cost que els accidents de treball i les malalties laborals comporten, tant per a les empreses com per als treballadors i a la societat en el seu conjunt, en particular si al final acaba assumint la despesa la sanitat pública i no pas la mútua.
(…)

L’aprovació d’aquest nou Pla pels propers quatre anys coincideix amb el procés de traspàs de la Inspecció de Treball a la Generalitat, que en comportarà la potenciació, amb un increment de recursos, de personal, i la creació d’un nou cos de Subinspectors de Seguretat i Salut en el Treball.

L’Estratègia preveu, a banda de les actuacions de vigilància i control del compliment de la normativa de prevenció que es fan i se seguiran fent a les empreses catalanes, establir programes específics de control dels serveis de prevenció propis i mancomunats, dels serveis de prevenció aliens i de les entitats encarregades d’auditar-los.
.