divendres, 23 d’octubre del 2009
El 75% dels treballadors pateix estrès .
Resultats de l'estudi fet per l'observatori de riscos psicosocials de l'UGT analitzant més de 4500 llocs de treball.
El 75% dels treballadors pateix estrès a causa, sobretot, a unes deficients condicions ambientals de treball, el 31% ha vist empitjorar la seva salut a causa dels riscos psicosocials, i el 16% reconeix treballar en un ambient "fustigador", on es produeixen comportaments violents. Aquestes són algunes de les conclusions de l'Observatori de Riscos Psicosocials de la UGT, després d'analitzar més de 4.500 llocs de treball, en diferents àrees d'activitat. El sindicat assenyala com una de les principals causes dels riscos psicosocials les estratègies d'organització de treball i demanda, entre altres coses, a les empreses que avaluïn aquests riscos, s'adeqüin la càrrega i ritme de treball a la capacitat dels treballadors; i estableixin un sistema de gestió que eviti aquests riscos i fomenti la comunicació entre els diferents nivells. Així mateix, proposa establir protocols i polítiques antiassetjament.
UGT considera que els factors psicosocials no poden considerar-se com elements secundaris per a la seguretat i la salut laboral i constata que, en els últims anys, han augmentat.
Algunes de les causes són: s'ha incrementat el nombre de treballadors que exerceixen la seva professió en unes condicions ambientals deficients (ja sigui per nivell de soroll, temperatura o espai de treball), hi ha hagut un augment de la càrrega mental (els treballadors es veuen obligats a treballar en dates i terminis ajustats); augmenta la manca d'autonomia, trobant-nos amb sectors excessivament mecanicistes i, també, la preocupació pel que fa a les condicions d'ocupació i futur laboral, especialment entre els treballadors menors de 45 anys amb contractes eventuals ( els homes declaren sentir-se més insatisfets pel salari percebut, mentre que les dones senten gran preocupació per la seva continuïtat laboral). A més, s'han incrementat les situacions de violència i agressions en els llocs de treball.
Els problemes relacionats amb una mala salut mental són la quarta causa d'incapacitat laboral i el lloc de treball és primordial per evitar aquestes situacions. Per això, un dels objectius principals que hem de perseguir els interlocutors socials i les institucions públiques és fer front als riscos psicosocials adoptant mesures preventives per evitar els factors que els provoquen.
L'estructura actual del treball ha conduït a la recerca de noves formes d'organització en les quals preval la recerca de l'eficiència en les organitzacions, el control rigorós i obsessiu del cost i la insistència en la qualitat dels productes. Poques organitzacions es plantegen com a objectiu la satisfacció o el benestar dels seus treballadors, ja que el punt de mira se centra en la satisfacció de les necessitats econòmiques. Així, en el disseny dels llocs de treball no es té en consideració els aspectes psicològics, les capacitats, les expectatives i les limitacions de les persones, el que fa que no s'assoleixin els rendiments esperats i, alhora, hi hagi un deteriorament de les condicions de treball. Això provoca estrès en els treballadors.
Després de l'anàlisi de més de 4.500 llocs de treball, en diferents àrees d'activitat, algunes de les conclusions són:
El 75% dels treballadors presenta estrès, degut a diferents causes:
el 44% dels enquestats diu patir unes deficients condicions de treball, el 87% tenen càrrega mental alta; el 83% reconeix que no té autonomia; el 76% no té definit un rol (ambigüitat a l'hora de definir les tasques que té de desenvolupar), el 70% declara que el contingut del seu treball és pobre i el 71% diu sentir inseguretat respecte a les condicions del seu treball i al futur de la seva carrera professional.
Un 81% diu "sentir-se cremat" per la feina, degut sobretot a que es produeix una manca de confiança en les pròpies competències. Els símptomes del burnout són l'esgotament, la distància mental (cinisme i despersonalització) i ineficàcia professional.
Un 31% dels treballadors ha vist empitjorar la seva salut tant física com psicològica a conseqüència del treball. Les malalties més exterioritzades són: cansament i fatiga, mals de cap i coll, problemes dels ulls, dificultats de concentració, irritabilitat, sensació d'aclaparament, dormir malament, etc.
Encara que els enquestats amb prou feines reconeixen les manifestacions de mobbing o assetjament psicològic en el treball, el 16% d'ells reconeix treballar en ambients de treball fustigadors, on es produeixen comportaments violents, (bàsicament insults i amenaces).
Mesures per prevenir els riscos psicosocials:
-La prevenció dels riscos psicosocials s'ha de fer a la mida de cada empresa o organització particular, però les mesures preventives han de recolzar-se en:
-Obligació d'avaluar els riscos psicosocials
-Adequar la càrrega i ritme de treball als treballadors.
-Fomentar estratègies de comunicació entre els diferents nivells.
-Establir un sistema de gestió que promogui l'absència de conflictes.
-Millorar la motivació de les persones.
-Facilitar la cohesió interna del grup.
-Potenciar la creativitat i capacitats dels treballadors.
-Millorar la qualitat de les relacions laborals.
-Formar i informar els treballadors sobre els riscos a què estan exposats.
-Dissenyar els horaris de treball de manera que evitin conflictes amb les exigències i responsabilitats externes al treball. Els horaris dels torns rotatoris han de ser estables i predictibles.
-Comprovar que les exigències de treball siguin compatibles amb les capacitats i recursos del treballador i permetre la seva recuperació després de tasques físiques o mentals particularment exigents.
Davant de l'assetjament, establir protocols i polítiques antiassetjament que comportin:
-Un codi de conducta,
- Procediment formal de gestió de conflictes.
-Integració en l'estructura jeràrquica. Implicar tots els estaments de l'empresa en l'estudi i prevenció de l'assetjament per millorar les condicions de treball i salut dels treballadors.
-Sistemes de comunicació. Establir mecanismes o instruments de comunicació dins de l'empresa, fomentar el diàleg entre els treballadors i entre la direcció i els treballadors per prevenir i detectar a temps els problemes d'assetjament.
Avís: ENLLAÇ A LA INFORMACIÓ SOBRE LA CREACIÓ D'UN GRUP A GOOGLE PER PROMOURE L'ASSOCIACIÓ O PLATAFORMA D'AFECTATS I SOLIDARIS.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada