dimarts, 9 de setembre del 2008

La cultura de la submissió.

Adjuntem un article del diari El Punt del passat 23 d’agost. Tot i centrar-se en la mentalitat nord-americana també fa una sèrie de reflexions sobre certes actuacions a les administracions públiques que són destacables.

El perfil del treballador sol•lícit i submís s'ha instal•lat en la mentalitat col•lectiva, també entre una classe política que pretén fer funcionar l'administració com unes empreses privades que no es caracteritzen pel seu bon funcionament


Qualsevol qui hagi viatjat per Amèrica del Nord s'adonarà de com pot arribar a ser
d'asfixiant el servei a qualsevol hotel, bar, restaurant o botiga. Aquesta actitud no
és gratuïta. Ja les guies de viatge alerten de la importància de deixar propines
abundants, al voltant del quinze per cent de l’import estipulat en les factures, i de
l'hostilitat i ressentiment que suscita entre els empleats negar-se a pagar aquesta
mena d'impost tàcit.


L'explicació és senzilla, i analitzada en un llibre recent del sociòleg Ralf
Dahrendorf. En una societat tan classista i de tan àmplies diferències socials com la
nord-americana, existeix tot un conjunt d'activitats d'una absoluta inutilitat, escassa
productivitat i eficàcia que serveixen exclusivament per alimentar tant la nòmina de
milions de subempleats com la vanitat d'una societat infantilitzada. La qüestió de les
propines no és «gratuïta», de fet, bona part dels ingressos dels treballadors dels
serveis depèn d'aquests diners extres, que sovint arriben a representar fins a la
meitat de la nòmina, en un país on aquesta mena d'ocupacions estan remunerades molt per
sota del llindar de la pobresa. Uns salaris, a més, que no han deixat de decréixer en
un sentit contrari, i paral•lel, a l'estratosfèrica cursa de beneficis obtinguts per un
empresariat en general mediocre i sense escrúpols.


Certament, als Estats Units existeix un nombre molt escàs de desocupats, entre altres
coses perquè el treball no implica disposar d'un nivell de remuneracions suficient, i
perquè, pràcticament, és el client, i no l'empresari, qui acaba sostenint una mena de
mendicitat amb contracte. Francament, aparcar un cotxe, pujar unes maletes, posar la
compra en bosses de paper reciclat i portar-les fins al vehicle són gestos que
qualsevol persona pot fer pels seus propis mitjans. I la «dinàmica» economia del país
més endeutat del món en vies d'esdevenir un paradís fiscal faria bé de modificar un
sistema laboral fonamentat en un servilisme exacerbat.


El problema de tot plegat és que sovint es confon el que representa un bon servei amb
una actitud servil per part dels treballadors. I no només això, sinó que als Estats
Units mateix s'ha arribat a teoritzar en la pseudociència del management i que ha
arribat aquí via les escoles de negocis i els estudis de direcció i administració
d'empreses. En certa mesura, molts dels aspectes que avui són presentats com a qualitat
empresarial tenen més a veure amb el que comunament es considera «fer la pilota» que
amb les mesures estructurals que fonamenten l'eficàcia econòmica i l'ètica amb què
l'empresa desenvolupa la seva activitat. De fet, una cara bonica, i una actitud
servicial és el que busquen els empresaris més que no pas competència professional. De
fet, a casa nostra, qualsevol que llegeixi estudis acadèmics sap que la temporalitat és
la primera causa de la baixa productivitat laboral, mentre que el nostre empresariat,
atiat sovint per aquest esperit classista i que deixa seduir-se per la submissió en les
relacions laborals, persevera en l'error.


A l'hora de la veritat, malgrat aquests «serveis», moltes de les empreses acaben
abusant sense problemes tant de clients com de treballadors, tot i que els darrers
acaben fent d'escut dels primers, i mentre es diluciden els antagonismes amb els
segons, empresaris sense escrúpols solen acumular guanys, sovint abusant de posicions
de privilegi, monopolis o una legislació que creixentment els exonera de tota
responsabilitat.


El problema és que tot aquest conjunt de creences, i el del perfil del treballador
sol•lícit i submís, s'ha instal•lat en la mentalitat col•lectiva, no únicament entre
l'empresariat, sinó també entre una classe política que pretén fer funcionar
l'administració pública com unes empreses privades que no es caracteritzen precisament
pel seu bon funcionament. La nova llei d'educació Una bona mostra la tenim en la nova
llei d'educació de Catalunya, la qual sembla improvisada a qualsevol escola de negocis.
Determinats conceptes molt de moda com ara «retre comptes» i «remuneracions associades
a resultats» poden sonar molt bé a aquells que creuen que una bona actitud és suficient
per resoldre problemes complexos, com succeïa en els vells serials de Michael Landon,
estil La casa de la pradera. Tanmateix, la qualitat educativa és una cosa complicada, i
té molt més a veure amb una bona administració de recursos que amb fer de mestres i
professors cambrers que sol•lícitament vagin omplint el got, sense que ho haguem
demanat, amb l'esperança d'una bona propina. Al cap i a la fi, això no és altra cosa
que importar una cultura de la submissió que no fa precisament més rics, ni lliures, ni
desvetllats, ni feliços, els qui viuen nord enllà.

1 comentari:

Anònim ha dit...

...jo diria que més que submisió és fer el 'pilota' descaradament, per tal que no és noti tant la manca de preparació. Ignorants, però 'pilotes importants'. El prestigi és el prestigi, costi el que costi i encara que no signifiqui, ni tant sols, un euro de més en el sou.
L'Administració és la millor escola que hi ha, de moment, per fomentar els 'pilotes' o 'llepaculs'....