divendres, 20 de març del 2009

Seguretat i salut laboral. Prevenció riscos laborals


Adjuntem l'exposició de motius i l'inici del redactat d'un Decret d'Alcaldia publicat a la Gaseta Municipal del 28 de febrer. Podeu veure'l sencer a l'enllaç. Parla de la política de seguretat i salut laboral de l'Ajuntament de Barcelona, la nova estructura del servei de prevenció de riscos laborals i l'atribució de funcions al personal municipal. Cal tenir en compte que dins dels riscos laborals també estan inclosos els riscos psicosocials (assetjaments, discriminacions, organització del treball,...causants de més d'una malaltia física i psíquica), per tant serà interessant veure l'evolució del tema.

EXPOSICIÓ DE MOTIUS
La Llei 31/1995, de 8 de novembre de prevenció de riscos laborals (en
endavant LPRL) va ser reformada per la Llei 54/2003, de 12 de desembre,
donada l'existència de determinats problemes que dificultaven la seva
aplicació, així com d'insuficiències en el seu contingut.

Per això, la Llei 54/2003 va néixer amb els següents objectius:
– Combatre de manera activa la sinistralitat laboral.
– Fomentar una autèntica cultura de la prevenció de riscos en el treball,
que asseguri el compliment efectiu i real de les obligacions preventives.
– Reforçar la necessitat d'integrar la prevenció de riscos laborals en els
sistemes de gestió de l'empresa.
– Millorar el control del compliment de la normativa de prevenció.

Així mateix, va incidir en el deure dels treballadors i treballadores, i
dels seus representants de contribuir a aquesta integració i col•laborar
amb l'adopció i el compliment de les mesures preventives.

D’acord amb els objectius establerts per la Llei, l’objecte d’aquest
Decret és fomentar una autèntica cultura preventiva mitjançant la
integració de l’activitat de prevenció de riscos laborals en
l’organització i en el conjunt d’activitats de l’Ajuntament.

Per assolir aquest objectiu es fa necessari establir i publicar la
política de seguretat i salut laboral, l’organització de la prevenció de
riscos laborals i l’assignació de funcions i responsabilitats en matèria
preventiva que han d’assumir els diferents nivells jeràrquics existents a
l’Ajuntament de Barcelona, amb l’assessorament i recolzament del Servei de
Prevenció de Riscos Laborals.

Atenent la diversitat de l’actuació de l’Ajuntament de Barcelona, el
nombre i dispersió geogràfica de centres de treball, així com la
diversitat de les activitats del personal, i per reforçar el compliment de
la normativa de prevenció de riscos laborals i facilitar el seu seguiment,
s’integra i descentralitza necessàriament l’activitat preventiva, d’acord
amb la nova estructura organitzativa de prevenció de riscos laborals.

1. POLÍTICA DE SEGURETAT I SALUT LABORAL

L’Ajuntament de Barcelona estableix com objectius estratègics i permanents
la protecció eficaç de la seguretat i salut dels seus empleats i empleades
municipals, com a valor essencial de l’organització, i la integració de la
prevenció de riscos laborals en el seu sistema de gestió per aconseguir
una autèntica cultura preventiva.
El principi d’actuació bàsic és fomentar la integració de les actuacions
preventives en el conjunt de les activitats de l’organització i en tots
els seus nivells jeràrquics.

D’acord amb aquests principis, l’Ajuntament adopta els compromisos
següents:
– Aprofundir en la garantia de compliment dels requisits legals en matèria
de prevenció de riscos laborals.
– Identificar, avaluar, controlar i comunicar els riscos de les tasques
derivades de l’Ajuntament, amb l’objectiu de prevenir-los, eliminar-los o
reduir-los.
– Potenciar la formació i sensibilització del personal en prevenció com a
eix fonamental per aconseguir una participació eficient i la motivació de
tots els treballadors i treballadores.
– Promoure mecanismes de comunicació, consulta i participació amb els
treballadors i treballadores i amb els seus representants, mantenint un
diàleg participatiu i periòdic orientat a la millora de l’acció
preventiva.
– Impulsar la millora continua de les condicions de seguretat i salut
tenint en compte l'avanç tecnològic i els canvis organitzatius.

Aquesta Política serà difosa a tot el personal de l’Ajuntament, organismes
autònoms i entitats públiques empresarials, i empreses col•laboradores.
.