dilluns, 30 de març del 2009

Pauta organitzativa dels districtes.


Part del Decret d'alcaldia publicat a la gaseta municipal del 30 de març de 2009, motivant el nou model dels districtes. A l'enllaç, en l'apartat "decrets d'alcaldia" es pot veure el decret sencer.

PAUTA ORGANITZATIVA DELS DISTRICTES
(...)

La iniciativa que impulsa un Nou model de gestió territorial, vol assolir tres objectius:
1. Potenciar la territorialització de les polítiques centrals.
2. Reforçar l'estructura dels Districtes.
3. Crear la figura del tècnic/a de barri.

El Nou Model de Gestió Territorial s’ha configurat com un projecte específic dins del pla Barcelona 2.0, impulsat per la Gerència Municipal, que defineix un nou model de gestió de l’estructura executiva municipal.
Els tres objectius identificats s’han desenvolupat durant els darrers mesos concretant-se com s’exposa a continuació.

1. Potenciar la territorialització de les polítiques centrals

El Nou Model de Gestió Territorial planteja una nova ordenació de les funcions de l’estructura executiva, basada en el valor afegit i diferencial que aporten cadascuna de les estructures de l’organització municipal: les gerències sectorials i les gerències de districte. Aquesta ordenació es fonamenta en ubicar els serveis de manera que:

– Les gerències de districte desenvoluparan totes aquelles funcions relacionades amb la proximitat i el coneixement del territori.

– Les gerències de sector duran a terme les funcions de producció de serveis municipals que requereixin garantir l’eficiència i l’equitat a la ciutat, orientant la seva organització al territori. Aquest enfocament s’estén als organismes públics, entitats públiques empresarials i empreses públiques, vinculades a cadascun dels sectors.

Així, la territorialització de les gerències sectorials avança en tres línies:

– La identificació dels canvis al catàleg de serveis municipals de les funcions realitzades per districtes i sectors,
– Els canvis a l’organització de les gerències sectorials per garantir els serveis als districtes i
– La definició d’una sistemàtica de programació conjunta entre les gerències sectorials i les gerències dels districtes, per desenvolupar l’operativa i els projectes que garanteixin el compliment del Pla d’Actuació Municipal i els Plans d’Actuació dels Districtes.

El canvi a l’organització de les gerències sectorials per la seva territorialització s’està desenvolupant de manera específica a cadascun d’ells:

– Identificant els serveis de les gerències sectorials a ubicar físicament al territori,
– Determinant els referents territorials de les gerències sectorials per cada àmbit funcional que requereixen els districtes i
– Identificant altres canvis a l’estructura organitzativa de les gerències sectorials derivats d’aquest canvi de model.

Aquest darrer punt dóna forma a la idea d’ubicar a les gerències sectorials la producció de serveis municipals per garantir una millora en l’eficiència i l’equitat, de les que cal destacar tres serveis: els Centres de Serveis Socials, les Oficines d’Atenció al Ciutadà i l’oferta esportiva de les instal•lacions amb abonats. Aquests serveis dependran orgànicament de les gerències sectorials i funcionalment dels districtes:

– Els Centres de Serveis Socials, dependran orgànicament de la Gerència d’Acció Social i Ciutadania, i es coordinaran amb els districtes a través dels Directors Territorials de Serveis Socials. La nova Direcció deServeis a les Per sones del districte serà l'interlocutor en aquest àmbit.
– Les Oficines d’Atenció al Ciutadà, dependran orgànicament de la Gerència de Serveis Generals i Coordinació Territorial (Direcció d’Atenció al Ciutadà). La nova Direcció de Serveis a les Persones del districte serà l’interlocutor en aquest àmbit.
- Les instal•lacions esportives amb abonats, dependran orgànicament de la Gerència d’Educació, Cultura i Benestar (Institut Barcelona Esports). La Direcció de Serveis a les Persones del districte serà l'interlocutor en aquest àmbit.

En la mateixa línia s‘estan desenvolupant altres projectes de transformació, com la posada en marxa a BIMSA d’una direcció específica per donar suport als territoris que no disposen d’empresa de projectes i obres per tal d’assumir el rol de proveïdor integral de serveis.

La determinació de la resta d’impactes per territorialitzar l’estructura de les gerències sectorials i la finalització de la implantació de les línies de transformació esmentades està prevista per l’estiu de 2009.
(...)

La nova estructura organitzativa (dels districtes ) es configura en quatre direccions:
– Direcció de Serveis Generals
– Direcció de Serveis de Promoció, Participació i Prevenció
– Direcció de Serveis a les Persones; i
– Direcció de Serveis de Llicències i Espai públic.

El desglossament funcional de totes les direccions es detalla als annexos.


En paral•lel, es defineix un Comitè Executiu de Districte, que formalitzarà i facilitarà en aquest àmbit la relació entre l’estructura política i executiva al territori. Aquest Comitè esdevé bàsic en el nou escenari d’aproximació als barris i de la coordinació d’una major activitat política al territori, amb la definició dels Consellers de Barri a cada Districte de la ciutat.

Per coordinar l’actuació territorial, des de la vessant executiva, es conforma formalment la Taula de Districtes, integrada per les 10 gerències de districte i coordinada per la Gerència de Serveis Generals i Coordinació Territorial.

El desplegament d’aquest canvi s’inicia amb l’aprovació del decret de modificació de la Pauta organitzativa al que acompanya aquesta motivació.

3. Crear la figura del Tècnic/a de Barri (...)


Així, el decret de canvi de la Pauta Organitzativa dels Districtes és un
dels primers resultats de l’aplicació del Nou Model de Gestió Territorial:


Decret. En ús de les facultats conferides a aquesta Alcaldia per l’article 21 de la Llei reguladora de les bases del règim local, i l’article 13 de la Carta Municipal, disposo:


Primer. Deixar sense efecte la Pauta Organitzativa general per als districtes, aprovada per acord de la Comissió de Govern, en sessió del 22 d’abril de 1993 i les seves modificacions posteriors.

Segon. Aprovar la nova Pauta organitzativa dels districtes, atenent a l’organització i les funcions detallades als annexos, i procedir al seu desenvolupament.

Tercer. Crear el Comitè Executiu de Districte i la Taula de Districtes, amb les funcions i membres que es detallen als annexos.

Quart. Crear les Direccions de Serveis Generals dels Districtes, les Direccions de Serveis de Promoció, Participació i Prevenció dels Districtes, les Direccions de Serveis a les Persones dels Districtes, i les Direccions de Serveis de Llicències i Espai Públic dels Districtes, amb l’organització i les funcions detallades als annexos.

Cinquè. Considerar les Direccions de Serveis Tècnics dels Districtes com a les Direccions de Serveis de Llicències i Espai Públic de la nova Pauta Organitzativa, i adscriure-hi els llocs de treball que en depenen actualment.

Sisè. Considerar els Departaments de Manteniment i Projectes dels Districtes com als Departaments d’Obres i Manteniment de la nova PautaOrg anitzativa i adscriure-hi els llocs de treball que en depenen actualment.

Setè. Mantenir els Departaments de Llicències i Inspecció dels Districtes a la nova Pauta Organitzativa amb els llocs de treball que en depenen.

Vuitè. Mantenir les competències sobre la Unitat Territorial de la Guàrdia Urbana definides al Districte segons l’acord de la Comissió de Govern del 2 de maig de 1996.

Novè. Considerar els Departaments d’Adminis¬tració dels Districtes com als Departaments de Recursos Interns de la nova Pauta Organitzativa i adscriure-hi els llocs de treball que en depenen actualment.

Desè. Considerar les Secretaries Jurídiques dels Districtes com als Departaments de Serveis Jurídics-Secretaria de la nova Pauta Organitzativa mantenint les competències que tinguin delegades, i adscriure-hi els llocs de treball que en depenen actualment.

Onzè. Deixar a extingir les Divisions de Serveis Personals dels Districtes i adscriure els llocs de treball que en depenen a la Direcció de Serveis a les Persones.

Dotzè. Adscriure el cap de Comunicació i Qualitat dels Districtes i els llocs de treball que en depenen al Departament de Comunicació de la nova Pauta Organitzativa.


(...)